duminică, 4 noiembrie 2018

Taxa auto și poluarea

Zilele trecute, în contextul trimiterii în judecată a României pentru poluare excesivă, am văzut la știri o doamnă/domnișoară, activist de mediu, care explica într-un mod concis și tăios cât rău a făcut eliminarea taxei auto și cum trebuie ea reintrodusă urgent. Astfel de "lideri de opinie" care nu au capacitatea de a înțelege lucrurile în profunzime și care nu au o viziune de ansamblu (și de viitor) asupra acestora ne duc permanent în fundături cum e cea de față. Ori cea cu pesta porcină. Ori fiecare fundătură în care inevitabil ajungem din '90 încoace.
S-o luăm cu începutul. Ce este o taxă de poluare? Una onestă și legitimă? O sumă de bani necesară pentru a curăța poluarea pe care o generezi. Mașinile poluează la prima înmatriculare? Nu, ele poluează anual. Există taxe de poluare oneste și legitime, care funcționează în alte părți? Desigur, puzderie, nu avem nevoie să inventăm roata. A fost taxa de poluare, în cele câteva forme de până acum, una onestă și legitimă? Nu. A fost o barieră împotriva înmatriculării de mașini uzate din afara țării, nu o barieră împotriva poluării. Motivele? Chiar nu mai știu; dacă în trecut suspectam administrația că sabotează dezvoltarea României cu bună știință și scop precis, acum nu mai sunt așa sigur. Acum înclin să cred că administrația e chiar atât de cretină încât să creadă că îngrădirea importurilor de autovehicule uzate ori sabotarea construcției de autostrăzi pentru a forța dezvoltarea navigației pe Dunăre sunt soluții corecte. Mai lipsește de aici "interesul național", eventual apărat de vreun fost șofer ori chelner de casă, ajuns azi ministru. De fapt, dacă mă gândesc bine, l-am auzit cu urechile mele pe actualul ministru al transporturilor spunând că dacă face autostrăzi cresc salariile și nu mai vin investitorii străini, așa că...
Acum, de ce libertatea de mișcare a persoanelor, bunurilor serviciilor și capitalului sunt fundamentale în Uniunea Europeană? Pentru că ele generează dezvoltare. Oamenii au nevoie să se miște, să își găsească de lucru, să presteze servicii, să pornească afaceri, să transporte mărfuri, cunoștințe și bani. Pe măsură ce se dezvoltă, au nevoie mai mult să circule. Ce se întâmplă când le îngrădești posibilitățile de a circula? Le sabotezi dezvoltarea. Mințind că poluarea, UE...
Avem o problemă cu poluarea? Da. Mare de tot. Există două posibilități de a ne ocupa de ea. Putem să o amânăm pentru mai târziu, lăsând lumea să se motorizeze după posibilități, să se dezvolte și din nou găsita prosperitate să investim masiv. Dar cred că a trecut de mult timpul pentru asta, momentul potrivit era în anii '90. Varianta potrivită pentru sfârșit de 2018 e transportul în comun. Dar nu autobuzele turcești ale doamnei Firea și nici cele chinezești actual ale domnului am-uitat-cum-îl-cheamă. Nu. Transport în comun care să te convingă să îți lași mașina acasă. Metrou confortabil, curat și neaglomerat din cartierele rezidențiale în zonele de birouri, industriale, culturale. Metrou de suprafață, confortabil, curat și neaglomerat, din zonele preorășenești în oraș. Trenuri confortabile, curate și neaglomerate pentru restul. Și deschise, primitoare, fără obstacole, fără "strict interzis" și fără a-i prezuma infractori pe călători. Și autostrăzi.
Ghici ce? Și la astea s-au gândit alții, de mult. Nici pe astea nu trebuie să le inventăm noi.

Niciun comentariu: